Cookies

13 kwi 2016

Ciasto Cudak

Ciasto cudak. Edyta Guhl.
Zapraszam na ciasto cudak, o którym wspomniałam w poprzednim poście. Ciasto cudak znane jest również pod nazwą Stefanka, ciasto czeskie, miodownik. Jest to chyba najsmaczniejsze ciasto, obok pleśniaka, z mojego dzieciństwa. Jest trochę pracochłonne, bo z niewielkiej ilości ciasta musimy upiec trzy placki, obiecuję Wam, że praca się opłaci, ciasto jest przepyszne, pachnie miodem, a masa z manny jest lekka, kremowa i nie jest jak to mówią niektórzy: nudna. Nie przepadam za gorzką czekoladą, dlatego poszłam na kompromis i nie polałam całej góry ciasta ciemną kuwerurą, bo byłoby dla mnie za gorzkie, tylko ozdobiłam je czekoladowymi kleksami. W wersji dietetycznej, takiej dla domowników można zrezygnować z kostki masła w masie, ugotować gestą kaszę mannę, utrzeć i przełożyć placki. Nie zapomnijmy też o ich nasączeniu. Używam to tego naparu z czarnej herbaty, można też użyć wody z cytryną. Gorąco polecam :-)

Ciasto Cudak:


7 łyżek miodu
120 g margaryny lub masła
0, 5 szklanki cukru
0, 5 kg mąki
1 łyżeczka sody
2 jajka
cukier waniliowy



Masa z manny:

Litr mleka
szklanka cukru pudru
9 łyżek kaszy manny
200 g masła

Polewa czekoladowa:

Składniki:
2 łyżki wody
2 łyżki ciemnego kakao
3 łyżki cukru
trochę octu

1-2 łyżek czarnej herbaty lub wody z sokiem do nasączenia placków

Przygotowanie:

1. Zagotować w rondelku miód, cukier i margarynę. Lekko przestudzić i dodać do przesianej mąki z sodą. Wbić jajka, dodać cukier wanilinowy i szybko zagnieść ciasto. Ciasto podzielić na 3 części i rozwałkować 3 placki.
2. Piekarnik nagrzać do temperatury 160 stopni. Prostokatną blaszkę o wymiarach 32 x 22 cm wyłożyć papierem do pieczenia i upiec 3 placki.Każdy placek piec 15- 20 minut na złoty kolor.
3. Przygotować masę. Zagotować mleko i wsypać do niego kaszę mannę i chwilę pogotować, aż zgęstnieje, poczekać, aż wystygnie. Masło utrzeć z cukrem na puch, dodawać kaszę mannę po łyżce i dalej ucierać.
4. Przygotować czarną herbatę lub wodę z sokiem z cytryny i nasączyć placki. Upieczone placki nasączyć, a następnie przełożyć kremem z kaszy manny.

5. Przygotować polewę: zagotować w rondelku kakao, cukier i wodę, chwilę pogotować, pod koniec gotowania dodać odrobinę octu. Z przygotowanej polewy robimy abstrakcyjne wzorki na wierzchu ciasta, aby polać cały wierzch ciasta, musimy przygotować polewę z podwójnych składników. Smacznego !

Smaki z dzieciństwa. Edyta Guhl.

Miodowe ciasto cudak. Edyta Guhl.

Pieczemy trzy miodowe placki...

i przekladamy je pyszną masą z kaszy manny.

Ciasto Cudak, Stefanka lub miodownik. Edyta Guhl.

Najlepszy przepis na Cudaka. Edyta Guhl.





10 komentarzy:

  1. Cudowne ciacho. Podkradam kawałek :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Powiem Ci, że znam to ciasto tylko z nazwy, nigdy nie jadłam, wygląda naprawdę apetycznie. Pleśniak i owszem jest mi znany i z moich szkolnych czasów, jeżeli zaś chodzi o przebój z kaszy manny (lata dziewiędziesiąte) to dziewczyny szałały z tak zwanym "lodowcem".
    :)

    OdpowiedzUsuń
  3. No popatrz, a ja nigdy nie slyszalam o lodowcu z manny...ciekawe. To pewnie juz pozniejsza moda :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Odpowiedzi
    1. Troche pozno zauwazylam ten komentarz, ale dziekuje serdecznie :*

      Usuń
  5. Faktycznie trochę to ciasto wygląda jak cudak ale uważam że na pewno jest smaczne. Fajne przepisy na różnego rodzaju desery z wykorzystaniem czekolady są na https://wkuchnizwedlem.wedel.pl gdzie można wykorzystać czekoladę na wiele różnych sposobów. Ja staram się chociaż raz na tydzień zrobić jakiś deser z tych porad tam zawartych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje za rade, chetnie zajrze, nie jestem takim fanem czekolady, ale kto wie, moze jakas porada mnie zauroczy :-) Pozdrawiam :-)

      Usuń